Användbarhet och användardesign

Nu om någongång har jag upptäck användarvänlighet och användbarhet!

En sida, produkt eller manick, ska ju inte bara vara snygg, den ska ju vara funktionell
och lätt att använda! Detta är någo som många producenter av diverse glömmer.
Man glömmer bort användaren och tror att man ska klara eller "köpa" alla små fel.

Faktum är att vi testar och hittar felet, försöker komma runt det....
Efter att vi testat några gånger så låter vi bli manicken eller sidan i fortsättningen!

Skånetrafiken, har just lanserat sina nya Biljett automater..... Men detta har inte varit smärtfritt!
För c:a 6månader sedan fick SJ/skånetrafiken en förfrågan från företaget InUse, som sysslar med
interaktions design och användbarhet, om de skulle testa maskinen!

Svaret blev då, nej.... Då måste vi ha en offentlig upphandling. Men vem får lida för detta?!
Konsumenterna!! Det är ett Jä... trams!!!

För något år sedan gjordes det en uträkning, efter all skadogörelse m.m på Sj´s maskiner.
Denna utredning kom fram till att man tjänat mera om man lät alla åka gratis
kollektivtrafik än att ha kvar alla maskiner och personal som ständigt ska servas!!

Detta hade väl varit ett bra sätt att få folk att åka lokaltrafik!!!


Har du någon sida eller manik som är fantastiskt användarvänlig eller en
katastrof??? Ta en bild eller skicka en länk... så ska jag skriva om det här!!


Idag har vi class, fortsätta med ett design projek, där vi nu nått fasen att
utveckla inovativa saker som man kan dela i grupp!!! dett åär fantastiskt roligt!
Om det inte vore för att jag igår satt upp till 04:00 (Eller i morse blir det) och
ritade!!!

I morgon kommer Ida hem igen... vilket förståss är helt fantstiskt!!!!
Vi har konstaterat att hon nu, ett tag framöver är mer hemma än i Skövde.
Så jag gnäller inte... min lilla älskling!

I kväll är det föräldra möte på dagis, så Ellens mormor ska hämta ellen i Em
och ha henne i kväll!!!

Glöm inte: Livet går inte som på räls alltid..... men det gör ju inte tåget heller!!

låt mig få veta vad du tycker
Postat av: Angående tåg....

Den sträckan som du åker tåg är det ju skånetrafikens biljetter och automater som gäller INTE SJ, men om du menar upp till din Ida så har du rätt...

Upphandlingar är det ju vår kära stat som beslutar om, det kan man tyvärr inte välja om man vill ha eller ej. Vi som arbetar på tåg är också jättetrötta på alla upphandlingar, så flera kockar destå sämre soppa..... det fungerar helt enkelt mycket sämre när så många olika är inblandade. En som "äger" tågen, ett företag som personalen tillhör, ett annnat som sköter spåren, ett till som sköter städningen mm.....Ibland när något hänt (olyckor mm) så är det ingen personal ute i tåget och detta gör att skadegörelsen ökar, bråk i tåget, mera stölder från resenärer mm. Så tågpersonalen gör nytta även om man kanske tror att de "bara" kollar biljetter. Så jag tror inte ett smack på tåg utan personal..... vem ska hjälpa alla som har frågor, behöver hjälp med väskor, barn som åker själva mm ??? Jag kan lova dig att INGEN personal på tåget blir servad....utan mest dåligt behandlade trots att de bara gör sitt arbete.

2009-09-29 @ 08:21:27
Postat av: lotta bergqvist

Hej Björn! Jag skulle vilja komma i kontakt med dig, pls maila mig så snart du kan. Mvh Lotta B/TV4

2009-09-29 @ 14:37:10
Postat av: marielle.

Gillar din blogg.

2009-09-29 @ 19:38:46
URL: http://fransina.blogg.se/
Postat av: Veronica

Skönt att bo i norrland =)Tåg? ha ha... här har vi bara problem över bensinpriset... och något vi inte kan göra så mycket åt!!

2009-09-29 @ 23:53:55
URL: http://vasstandlortfot.blogspot.com/
Postat av: Nilla

Du kanske borde tänka på användarvänlighet då du designar om bloggen med jämna mellanrum också då. Negativ text (vitt på svart) är inte den lättaste att läsa - särskilt inte på skärm!

2009-10-04 @ 12:09:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0