skrivpuffs utmaning 56. en stökig foksamling

När han tittade upp så insåg han att han hamnat på just den platts som för honom var, no way. Han stod just nu mitt i en stor folksamling och han kände nu hur paniken spred sig från magen, genom bröstkorgen, där trycket stiger, och vidare upp mot huvudet. Speciellt  när han märker att en viss irritation och spänning ligger i luften. När det blir stökigt av inga anledningar.

Det hela började när Kristian var lite, han och mamma var på den årliga marknaden, strax utanför staden. Han kommer aldrig att glöma den dramatiska händelsen som blev till det djupa ärr som skulle följa honom för alltid. jordiga gångar som blir till labyrinter, försäljningsstånd så långt ögat kan nå. Det luktar svett och varm jord vart man än vänder huvudet, så är det tjock med folk och man kan knappast röra sig.
Han mindes hur det kändes när mammas hand gled ur hans grepp, hur synen av mamma, som försvinner bort och det panik artade vrål som han uppgav. Vrålet som drunknar i denna djävulens platts, musiken, rösterna dränker allt, ingen kan skrika så det hörs.
Det var sista gången han såg henne, han mindes inte hennes ansikte längre, bara handen. Han vill minnas henne, men det kvittar hur mycket han anstränger sig, han har försökt.

Kristian har lovat sig själv att aldrig släppa taget om Marcus, sin som.
Marcus, detta kärleksbarn med sitt yviga, lockiga hår, blå ögon och sin oerhörda stolthet över sin far.  Kristian tar upp Marcus i famnen, gömmer hans huvud mot sin axel och påbörjar flykten från paniken.
30minuter senar, är de klara. Det bultande hjärtat och rusande paniken börjar lägga sig och hans långa andetag hjälper honom att inte föra över sin ångest på Marcus. Än en gång lyckades han med sitt uppdrag, inte släppa taget.  
 

låt mig få veta vad du tycker
Postat av: Nina

Vilken panik. Känner igen mig till 100% förutom att jag har hittat mamma igen efter en liten stund.



Alla ben som ser likadana ut och att man nästan får nackspärr när man ska se ansiktena på de vuxna.

2009-02-25 @ 08:02:16
Postat av: Tjotten

Fint beskrivet, du fick fram den rätta känslan. Även om jag inte kännt den skräcken själv så har ja g stått där som mamma med mitt barn i handen och tänkt "bara vi kommer här ifrån tillsammans". Det går att föreställa sig, trångt med folk tätt inpå och så når man dig inte ens dem upp till midjan. Dofterna, ljuden, kännseln och det bristande synfältet.

2009-02-25 @ 08:49:05
URL: http://skrivklotter.blogspot.com
Postat av: Anneli -Fru J

Får nästan lite ont i hjärtat av denna. Det hände att jag blev ifrångådd som liten, jag hade en tendens att stanna och titta i skyltfönster. Minns särskillt en gång, var kanske 7-8, insåg att mamma hade gått ifrån mig, jag ropade och började springa, när jag kom ikapp henne kom tårarna. Varför hade hon bara gått ifrån mig?? Nämen så farligt var det väl inte var hennes svar. Jag kommer aldrig att bli som min mamma!



Kram

Anneli

2009-02-25 @ 09:04:03
URL: http://privataanneli.blogspot.com/
Postat av: Anna i Gävle

underbart :)

2009-02-25 @ 09:13:02
Postat av: lena-från skrivpuff

Ja bra berättlse fångar allt man vill , rädsla, oro, barndom , kopplat till nuets kärlek större än oron.

Du är jättebra författare.

Postat av: fia

bra där,,,,

2009-02-25 @ 22:41:14
URL: http://stengeltjejen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0