ONSDAG

Igår när jag satt hos tatueraren så ringde Ellens halsdoktor.
Vi ska träffa honom på Tors och föröka byta track utan att
Söva henne!!!  Innan har vi passat på att byta den när hon ändå
Varit sövd.  Planen är att vi ska söva henne i Lund och filma ned
i halsen, för att kolla att luftstrupen är vid nog för att ta bort tracken!

Jag har funderat lite över våra matvanor.
Varför köper vi snabbmakaroner och inte vanliga?!
Snabba tar 3min och vanliga tar c:a 8min, är dina 5min
Så underbart viktiga?! Det är ju inte så att du står och kollar
På vattnet när det kokar? Eller gör du det när du kokar
vanliga makaroner eller vanlig pasta?

Det går nästan lika snabbt att göra en snabb köttfärssås
Som att köpa en färdig?! Det går inte snabbare på mc Donalds
Än att göra det själv!! Bara mindre disk. Det märkliga är att
Vi har aldrig sålt så mycket kokböcker någonsin, men vi laggar
Också mindre mat än någonsin. Vi säljer massor med tränings
Tidningar och vikt träning, men vi rör oss mindre!!
VARFÖR??!!!  Så stressade kan vi inte vara?! Det gäller väl att
prioritera och planera.


låt mig få veta vad du tycker
Postat av: maria

De stämmer inte på mig .....gudskelov....



kom just hem från träningen =)))

o så jobbar jag med mat ....hälsosam mat=)))



kram på er !!



Ska tänka extra på Ellen imorron ..



Maria

2009-02-11 @ 20:45:00
Postat av: Ellinor

Har också funderat mycket på det du nämner. Kan det kanske vara lättja?

2009-02-11 @ 21:08:43
Postat av: emma härnqvist/perfektion

allt de här med mat upprör och jag är grymt förvånad över hur omedvetna en del är. det är rent av skrämmande. jag har min mor att tacka för all matkunskap och hennes inspirerande sätt. snabbmakaroner finns inte i våran värld.. här försöker vi så gott vi kan att inte äta annat än hemmalagat, utan glutamat och ekologiskt i den mån de går. under kvällen kommer jag lägga upp en del "matsmart". visste du tillexempel att en burk inlagda persikor innehåller hälften så mycke socker som en burk majs? skrämmande va?

2009-02-11 @ 21:11:00
URL: http://perfektion.blogg.se/
Postat av: Anonym

Vem köper snabbmakaroner?

Och VEM köper färdig köttfärssås?

2009-02-11 @ 21:41:39
Postat av: Anonym

Hej på er bägge !

Nej, jag köper inte snabbmakaroner eller färdig köttfärssås, skulle aldrig få för mig att göra det.

Jag har en tanke på att om att all konserveringsmedel det finns i färdiga produkter är skadliga. Är tyvärr nog lite arbetsskadad.

Det bästa är ju o få lukta på nyfräst lök och för att inte vad den får fart på luktsinnet mm.

Hoppas det går bra för prinsessan och att de kanske kan dra trakan.

Ha en underbar kväll.

KRAM Anja

2009-02-11 @ 21:54:20
Postat av: Wallin

Hej! Jag har läst din blogg ganska länge nu och har alltid velat kommentera men jag vet inte vad jag ska skriva. Du är otroligt stark och man kan aldrig förstå vad du och Ellen gått igenom plus att du skriver bra också. Jag kommer fortsätta att beundras av dig, för när jag läser din blogg påminns jag om att man ska skaka av sig de små bekymmer som finns i vardagen och vara nöjd. Vilket jag tror är svårfunnet i Sverige. Åter till ditt nuvarande inlägg, Im busted, jag köper snabbmakaroner men vad jag gör med mina extra fem minuter vet jag inte... Oftast spenderar jag dom i väntan på att köttfärsåsen ska bli klar. Väl mött!

2009-02-11 @ 21:58:26
URL: http://girlfight.blogg.se/
Postat av: lina

det riktigt läskiga är ju hur hysteriskt mycket tillsatser det är i allt, tillsatser och socker, i mängder och överallt. för min egen del känner ja ärligt lite skit samma men för kidsen mina är det bara hur viktigt som hellst så ja försöker främst att vaar medveten och faktiskt kolla vad som finns i det ja köper, och även att vara medveten om vilken mat som är nyttig och vilken som inet är det. ha nyss hittat quinoa, underbart gott i sallader och röror och ruskigt nyttigt, mera sånt tack. sen tro ja det är nu man lägger grunden för barnen matvanor under hela livet så både att lära dom att nyttig mat kan va hur god som hellst och att lära dom tillaga maten tidigt är nog hysteriskt viktigt.

2009-02-11 @ 22:29:11
URL: http://jagochkidsen.blogg.se/
Postat av: AnnaKarin

Jag tror att vi tappat fokus och stressar oss genom livet. Strävar efter något vi tror vi måste ha för att vara lyckliga. Köper kokböcker och träningskort och gud vet vad, som vi sedan aldrig ändå "hinner" använda, bara för att vi vill leva ett annat liv: det riktiga och värdefulla där framgång mäts i annat än prylar och pengar. Lyckan finns ju oftast där, rakt under vår nästipp. Det tror jag. Men hjulet snurrar och vi verkar ha svårt att ta oss ur, vågar ju inte kasta oss handlöst ut. Tar det säkra före det osäkra så att säga, fast det gör oss till ångestfyllda vrak.

Hos oss äter vi alla hemlagat till middag, tillsammans vid en vettig tid, så länge jag kan tvinga alla...

Vill pränta in vikten av samvaro kring mat i mina barn (tre prinsessor). En naturlig och trivsam del av vardag likväl som fest!

Kram och tack för dina kloka inlägg. =)

2009-02-11 @ 22:52:42
URL: http://www.blogger.com
Postat av: Nillano

Lycka till på torsdag!



Det med matvanorna, tänker på samma saker ofta!

Jag köper alltid gammeldags mackaroner :)

Macdonalds, blir det oftast om man är rullande någongstans.

Men när det gäller träning så tillhör jag dom som har tidningsprem. men inte tränar :P Tänker hela tiden att jag ska brörja. Nu har jag köpt grejor så jag kan köra pilates hemma, har velat börja för ett halv år sen, men inte förens nu jag läkt från operationen. Men nu så nu blir det att träna upp bålen först, sen så.



Tid och planering är bra kombination. man får då gjort mer av sina tankar och önskingar. Än att flyta igenom dagarna.



Sov gott! Kram

2009-02-11 @ 23:03:04
URL: http://livetskalevasnu.blogspot.com/
Postat av: Marina

Här kör vi snabbmakaroner, men som sagt är det en bra fråga varför man gör det, vi kör fullkorn i alla fall, alltid något!

2009-02-11 @ 23:28:24
URL: http://violfugde.blogg.se/
Postat av: Ann-Sofie

Rent generellt kan jag hålla med om att vi tar alldeles för många genvägar. Många gånger känner man sig duktig bara man läst i en träningsbok , fått sin aha-upplevelse och bestämt sig. Ett beslut som man hittar ursäkter för senare. Snabbmaten är jag väl ingen fantast av, knappt då jag befinner mej på resande fot, väntar hellre med maten tills jag kan laga den själv om det går. Men det är absolut sant som du skriver . Om man har lyssnat på socker experten Bitten Jonsson så är det lika mycket socker i snabbmakaroner m ketchup som i Ahlgrens Bilar med choklad sås. Då längtar man efter kokt potatis istället. Lycka till med era sjukbesök, vilken tapper tjej.

Kramizar på er

Ann-Sofie

2009-02-11 @ 23:36:17
URL: http://lindhsjanta.blogg.se/
Postat av: Therese

Mycket intressanta tankar!

Lycka till imorgon! Så mycket livserfarenhet och är så ung.. Tapper tös! Kram på er

2009-02-11 @ 23:42:05
URL: http://peekabooo.blogg.se/
Postat av: prima

Det beror ju först o främst på tidsbrist...nästan alla bar idrottar idag och min dotter är en av dom,så mellan jobb o träning har vi ca 50 minuter...sen kommer vi hem halvtio....så tack gode gud för MC....lycka till med tracken och hoppas hon slipper den nu!

2009-02-12 @ 00:29:07
URL: http://www.metrobloggen.se/prima
Postat av: Nina

Så SANT ;)

2009-02-12 @ 10:58:40
URL: http://www.ninagraf.blogspot.com
Postat av: Paradis

Förslagsvis för att snabbmakaroner är godare än de vanliga. Tycker jag i alla fall. Ha de nice

2009-02-12 @ 11:50:42
URL: http://paradis.bloggsida.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0