GOD JUL





Jaha, då var det dax igen.

Julen närmar sig med stormsteg, ångesten kryper på en som ett osynligt rovdjur. Vid detta laget är de flesta så uppe i sina jobb, hobbies, familjer och barn att de inte reflekterar över det!

När det sedan bara är några dagar kvar så kommer paniken. Klappar, sylta, skinka, rödkål, glögg, grogg, bakning och ALLT annat som ”hör julen till”. Är det kanske så att det är dessa krav,

måsten och tvång som gör att de flesta blir så förbaskat stressade vid jul?!

Jag skulle vilja snacka med den/de som satte standarden för julen. Något måste ha blivit fel, för det var väl inte så här det var tänkt? För mig är julen, numera, en tidpunkt för möte, sällskap, tradition och vila. Kan vi inte bara släppa alla måsten? Måste det vara 32st kulor i granen? Kan vi inte skära ner lite på det!?

All denna stress gör oss avskärmade mot varandra. Jag fungerar i alla fall så när jag blir stressad. Irritationen hänger över mig, som det lilla emetionella stressmonster jag förvandlas till vid jul. Är det det som är meningen med julen? Att vi ska vara irriterade och bli ovänner?

Man sover väl aldrig så gott som när gästerna gått hem och vi får vara oss ”själva” igen efter allt spektakel. Speciellt efter att vi tagit den traditionella julsnappsen, plus dess åtta kompisar, ölen och starkvinsglöggen. Är det någongång som det är gnissel och ovänskap så är det väl när alkoholen är inblandad?

Jag tycker att vi ska satsa på en vilo-, omgänges- och mysjul! För visst är det så, om vi bara stannar upp och tar oss tid, så är det ganska mysigt med julen. Tänk att få rulla runt i snön med barnen, eller varför inte med varandra? Släpp taget och sluta vara så regid, högtiden sägs ju vara till för barnen,

men det är väl ingen som satt en åldersgräns på att vara barn?

Nu tänker du säker, det går ju fa.. inte att varva ned till jul, allt som ska göras! Men tro mig, det går!

Det gäller bara att se vad som faktiskt är viktigt, här och nu. Det gäller inte bara julen, men finns det ett bättre tillfälle att börja på? Stanna upp och tänk efter, vad är det som är viktigt?

Är det viktigaste i jul att dina barn har den BÄSTA snowracern? Eller att skinkan väger

1/2kg mera än grannens? Blir ungarna gladare och älskar dom oss mer för att dom får 25 paket

istället för fem? Mitt svar kan du nog lista ut.

Så snälla, fundera nu över vad det som är viktigt. Varva ned, ta det lugnt och lek, lek med både

barnen och de vuxna. Sopa undan ALLA måsten och bara sätt dig i soffan och njut. Ut i snön

(om det finns någon) och lek. Som sagt, ledorden denna jul vill jag ska vara

NJUT,

REFLEKTERA och

TA HAND OM.

Både varandra och dig själv!

God jul.

Björn Wikström


låt mig få veta vad du tycker
Postat av: Madeleine

Kunde inte sagt det bättre själv! Ha en riktig lugn och skön jul! Kramar Madde

2009-12-19 @ 08:59:39
Postat av: Julia - Älska utmaningen!

Så sant så! Jag stressar inte alls, inte mer än på jobbet! Julklapparna var färdiga för längesen, nu kan man bara njuta å ha de gott =)

kram

2009-12-19 @ 09:06:04
URL: http://livetsomsjuk.blogg.se/
Postat av: Jema

Så försöker jag också tänka men det är inte alltid så lätt i dagens samhälle. Önskar dig en lugn och skön jul.

2009-12-19 @ 10:39:24
URL: http://jemaochlivet.blogg.se/
Postat av: Karla

Kan bara hålla med.. Just nu sitter jag och frugan på ett femstjärnigt hotell i Lübeck och bara njuter.. Snart ska vi gå och titta på julmarknader och marzipantillverkning, men framför allt ta det lugnt och rå om varandra. Önskar dig och de dina en underbar jul/ Karla med familj

2009-12-19 @ 11:09:52
Postat av: Annakarin

Tänkvärt det du skriver om. Själv har jag "bara" ett måste i julen och det är att ha 7 olika sorters kakor.Annars finns det inga "måsten" i min familj.

En Riktigt God Jul och Ett Got Nytt.

2009-12-19 @ 11:42:16
Postat av: Christine

Tack för dina ord! Precis vad jag känner. Lägger till kravet att man måste vara alla till lags, och missar vad man själv vill.

Ta hand om varandra och glöm inte bort vad du vill!

2009-12-19 @ 11:48:05
Postat av: Nina

Dina ord är sååå bäst! Att läsa din blogg gör en glad, man tänker efter....för dina ord gör att man får tankar kring allt.

Hoppas ni har haft en mysig lördag med lite pulkaåkning..här "himma" i Ystad är det massvis med snö...MYS!!

Mys med dina fina flickor.

KRAM på er

2009-12-19 @ 15:52:20
Postat av: Karin

Mkt kloka ord. Efter div "smällar" i livet så brukar jag säga Fånga dagen man vet aldrig vad som väntar. Lev och njut nu.Gör det du själv vill coh inte det alla andra vill/ God Jul

2009-12-19 @ 17:15:55
Postat av: Ulla

Har följt din blogg lite sporadiskt. Ditt inlägg om julångest satt mitt i prick. Förra julen sprang jag in i väggen fullständigt, trots att jag är sjukvårdsutbildad och har en väldigt hög stresströskel så ville jag inte tro att JAG kunde drabbas av av detta. Inför denna jul har jag satt ner foten och deklarerat för min familj att jag inte tänker springa runt i affärer och handla julklappar som dom kanske intd tycker om.Våra tre barn får pengar för att köpa vad dom vill, för dom är halvvuxna- och dom tyckte att det var bra.Skulle kanske ha sagt det tidigare? Julmaten går fort att göra om man hjälps åt, så jag tror att denna jul blir den bästa på många år.

God Jul och Gott Nytt ångestfritt År

2009-12-19 @ 17:39:50
Postat av: tina

Bra inlägg. En ide är att kanske inte ha 1,5 i radavstånd. Det blir lite jobbigt att läsa. Ta hand om dig själv o dina kära i jul. Kram

2009-12-19 @ 18:29:47
Postat av: Ka

fin blogg ! (:)

2009-12-19 @ 18:30:54
URL: http://priiinah.blogg.se/
Postat av: ingridcarlsson

vi har skalat av mer och mer för varje år, pga ekonomi och att jag värderar stillheten. Lite god mat, något gott att dricka, choklad, böcker, TV, ljus, ljus, ljus och gärna promenad ... helt OK. Julklappar bara till barnbarnet- två pkaet - hon har saker ...

2009-12-19 @ 19:26:36
Postat av: Lindis

Hej!

NU måste jag tjafsa emot lite.... Visst är det en umgänges och ta det lugnt-tid och det är viktigast. MEN sen finns det dem av oss som älskar och pyssla, baka och bara storma runt som små virvelvindar i hemmet. Å jag gör det inte för att jag måste utan för att skapa den där stämningen jag så gärna vill ha :-)I år ska jag dock ta mig iväg på midnattsmässa, för eftertanke om allt fint jag har och för de som inte är hos oss längre!

Ha en riktigt bra jul :-)

2009-12-19 @ 19:40:16
Postat av: Fembarnsmamman

Hej! Jag håller fullständigt med, jag följer mitt hjärta om vad jag vill göra och det känns så bra!

Sätter man inte upp en massa måsten och krav utan följer känslan så kan det bli så att man både bakar, kokar knäck och pyntar mm, men bara för att man vill, och tycker det är roligt, då infinner sig julstämmningen helt naturligt. Tack för ett år med många fina texter som gett mig många tankeställare!

God Jul och ett riktigt Gott Nytt År till er alla 3!

2009-12-19 @ 23:20:22
Postat av: AnnBritt

Du har så rätt i det du skriver Björn. Vad man får hoppas är att de flesta idag kan säga nej till vad man inte vill. Man behöver ju bara ha den maten på julbordet som alla äter och inte 40 sorter som ingen äter! Själva har vi julskinka med potatisgratäng, köttbullar, prinskorv, lax och sill. That´s it! Alla nöjda och glada. Men det viktigaste är att släppa på stressen och måsten och bara njuta. Det är inte lätt för alla, men man hoppas många idag ändå har förstått att julen är till för lugn, umgänge och glädje. Ha en underbar jul med din familj. Kramar

2009-12-20 @ 00:22:00
Postat av: fia

Håller HELT med dig,,, Jag som jobbar i butik får lixom Panik då jag ser alla med sina listor dom prickar av vem som fått vad,,, och alla som RUSAR runt och jag ska säga att Kunderna blir tamefan handikappade och Hittar INGET och otrevliga åxå av denna stress,, SUCK,, nä jag har taggat ner vi köper bara klappar till våra barn INGEN annan,,, Jääte skönt och i år tror jag dom får 6 var,,,, Räcker gott,,, sen får dom ju klappar av alla andra med mor/far föräldrar,,,Känns så onödigt när ska dom hinna leka med allt? så jag är Nöjd med min tillvaro,,,, och INGEN stress från min sida,,,,

GOD JUL Till Dig Ellen & Ida,,, Ta hand om er

KRAM

2009-12-20 @ 07:59:08
URL: http://stengeltjejen.blogg.se/
Postat av: Karla

Kan bara hålla med.. Just nu sitter jag och frugan på ett femstjärnigt hotell i Lübeck och bara njuter.. Snart ska vi gå och titta på julmarknader och marzipantillverkning, men framför allt ta det lugnt och rå om varandra. Önskar dig och de dina en underbar jul/ Karla med familj

2009-12-22 @ 15:27:30
Postat av: Anette

Hej Björn!

Vilken fantastisk människa du verkar vara, fick tips av en kompis om din blogg och har sträckläst den nu . Du berör mig som så många andra och jag kommer att fortsätta läsa....är nybliven bloggare själv och har kommit fram till att jag har ett väldigt bra liv. Du har fått mig att inse det!! Tack för det! Många kramar från Anette

2009-12-27 @ 23:53:49
Postat av: Anna Mikaelsson

Jag kunde inte ha skrivit det bättre själv. Mina barn fick en varsin bok av mig och sambon. Det viktiga är inte julklapparna utan samvaron med familj och vänner. Vi julpyntade sparsamt, köpte en krukväxtgran som vi hängde lite stjärnor i. Det räcker liksom.

Kram Anna


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0