reflektion och undran!!



bildkälla:www.fokus.se undersökningen är utförd av:Synovates

Vid en undersökning som tidningen fokus lät göra och som utfördes
av Synovates visade det sig att svenska folket inte har någon
som helst koll på när det är dags för EU-val. Är det för att folket
inte bryr sig, dålig reklam/upplysning eller ren lättja?


Här visas tydligt att den man som jag trodde var död för länge sedan
lever kvar i hög person. Detta är nämnligen herr någon annan.
Någon annan som får säga, göra och tycka. ändå klagar vi....... konstigt!!

Här nere följer en liten debatt artikel som jag skrev igår... har skickat den till vissa
tidningar. Läs och reagera!! Tack!!

Vad är det som händer med vårt lilla, avlånga, söta land??
Om vi backar klockan något årtionde så var människor villiga
att göra sin röst hörd, kämpa. Kämpa för att nå ett samhälle
som alla kunde trivas i, där alla var välkomna.
Alla visste att det skulle krävas hårt arbete, svett och en del blod. 

Det som hänt är att vi, folket inte längre tycker. Eller nog
tycker vi, men är oftast rädda för att säga det. Detta är enligt
mig farligt, farligt för att vi får en köksbords demokrati, där alla
tycker till vid köksborde och klagar. Sedan när det väl gäller
så är det inga eller väldigt få som vågar ställa sig upp och säga
vad de tycker och tänker.

Kan detta bero på att vi skapat en vision om att det bara är ”experten”
som får lov att tycka, kanske till och med tänka??!
Om du tar ett samhällsproblem, så som arbetslöshet, och ber en fransman
eller en Italienare att säga sin sak så är detta ofta inget problem.
Det kan till och med vara så att meningen inleds med att, jag har gjort en analys
av problemet, det jag kom fram till är.....!



Här hemma när du frågar någon öppet så blir svaret, jag vet inte, jag är inte expert.

Varför är vi så rädda? Vi måste ju våga stå upp för våra ideal och för våra
tankar,känslor och egna visioner.
Är det kanske så att vi börjar bli lite visionslösa? Orkar vi inte kämpa för att
det ska bli bättre? Felet är kanske att vi jämför oss med de som har det sämre
och intalar oss själva att vi har det ju faktiskt ganska bra!  JA, det har vi, men för den sakens skull behöver vi ju inte sluta att utvecklas.

Jag tror att detta är en av anledningarna till att vi oftast har så katastrofalt lågt
val deltagande, folk har tappat tron på sin egna förändrings benägenhet.
Folk tror inte att det kan leda någon stans. Jag hävdar den raka motsatsen,
om du inte tar tag i dig själv, gör ett aktivt val, så har du också försakat rätten
att klaga.

Människor, säg vad ni tycker, det är enda sättet att inte begå själsligt självmord
i kollektiv tappning.

Björn Wikström



låt mig få veta vad du tycker
Postat av: Anonym

JA tyvärr är det så idag, vi bir mer och mer individualisrade och skiter i allt annat. Innan så jobbade man för att bygga upp samhälet, för sociala och politiska relationer mm, idag jobbar vi för att få pengar,det instrumentella, ingen bryr sig om samhället, det är JAG som gäller idag. Zygmunt Bauman beskriver människan som en egoistisk ensamvarg, intellektuell varelse som går runt i den globaliserade samhället. Vi har ingen stat att övervaka oss, och då försvinner srukturerna. Att inte ha de fasta strukturer mår vi människor sämre idag, människan kan inte hantera den individualiserade samhället, mycket stress, depression mm. Idag nästan ingen bryr sig om politik, det är ekonomin om gäller, att konsumera så mycket som mmöjligt och på det sättet skapa oss som individer.....

Vi människor måste vakna ur det här. Bli medvetna över oss själva och våra liv. Det är inte lätt för att man ska vara bäst i det man gör, prestera , vilket gör att människor idag känner oss otillräckliga.

Vi lever för att konsumera medans innan vi konsumerade för att leva!!



2009-04-16 @ 22:02:41
Postat av: Annbritt

Hej Björn!

Intressant läsning och spännande i sig att Du inte fått några kommentarer ännu... Kanske folk känner sig träffade (eller har Du inte hunnit lägga ut dem =)

Det är demokratins dilemma att folk sitter vid köksbordet och pratar, som du säger, sen inte vågar yttra sig. Vad ska man göra åt problemet? Ett lyxproblem kanske? Folk har det ganska bra, men är ändå inte nöjda. Likgiltighet över andras liv och bryr sig bara om sitt eget. Tragskt om det är så, men kan vara. Du fick iaf mig att tänka till. Har inte tänkt rösta i EUvalet men ska göra ett försök att engagera mig och använda rösträtten ändå. Ha en trevlig kväll.

2009-04-16 @ 22:07:46
Postat av: Marie

Är det konstigt att folk ger upp?? Ingen lysssnar ju på oss..det kvittar ju vad vi säger...så gör dom som "vet bäst" Ändå vad dom vill i slutändan!!

2009-04-16 @ 22:29:08
Postat av: Siw

Håller med föregående inlägg, Marie. När man har kämpat och hoppats med nästippen strax ovanför vatten ytan i ett antal år så orkar man inte bry sig tillslut. Man lägger energin på annat.

2009-04-16 @ 22:59:17
URL: http://yllegarnets.blogg.se/
Postat av: Chrissie

Hej Björn!!!

Intressant blogg!!!

Ärligt talat så hörde jag på RADION i förrgår att det är dax för EU-val..

Jag läser dagligen tidningarna och kollar på tv nyheterna, men detta har gått mig förbi.. Hur?, kan jag bara fundera på....



Givetvis kommer jag att gå och rösta..

Gör man inte sin röst hörd, har man heller inget att gnälla över!!!



Jag skrev faktiskt ett "politiskt inlägg" i min blogg igår!!!

Är man moralkärring så är man!!!



Denna kommunen är inte som den borde när det gäller missbruksvården och vi är ett få antal anhöriga som slåss för våra missbrukares rättigheter enligt svensk lag! Vi har varit på x antal möten på kommunen för att göra våra röster hörda.. I början gick det väldigt trögt, men skam den om ger sig!!



Tiger vi i stillhet sker det inga förändringar!! Har vi åsikter hemma vid köksbordet men fegar att göra något åt det och sitter kvar vid köksbordet, rycker på axlarna, tar en kopp kaffe till och känner oss maktlösa sker heller inte några förändringar!!!



GÖR DIN RÖST HÖRD, vad det än gäller i vårt samhälle!

Alla har vi olika åsikter om allt och det är ju detta som gör att det är så viktigt att stå på sig och framförallt RÖSTA när vi kan det!!!



Tack Björn, för ännu en intressant blogg!!!



(Satt och letade upp Kaffe & sånt på Eniros karta igår.. Dit ska vi!!!)



Kramen

Chrissie

2009-04-17 @ 07:13:12
URL: http://moazac.blogspot.com/
Postat av: Cina

jag har gjort en analys

av problemet, det jag kom fram till är.....!



...att många nog känner att man stått upp för sina åsikter så många ggr och fått så lite gehör, det blir ju ändå som "dom som bestämmer" vil ha det!

Vet ganska många som resonerar som så -i stort och i smått.

Men om man inte säger emot så samtycker man - det har min kloka mormor lärt mig. Väljer man att inte säga något så får man faktiskt lov att hålla trut sedan oxå - köksbordsdemokrati har vi redan skapat med folk som inte låter sin röst höras där den ska höras.

Det är ju mångfalden i samhället som ska speglas genom att alla får tycka till, vem/vilka ska leda Sverige? Hur ska EU-parlamentet se ut? Många bara gnyr och gnäller över vilka som regerar över oss - fel på en det ena och en det andra. MEN rösta då!

Eller är det så att folk inte riktigt orkar sätta sig in i vad de olika står för?

Kanske lite dålig marknadsföring inför valet. Borde de göra mer reklam för sig?



Nu är jag på god väg att komma försent till jobbet idag igen - allt tack vare din underbara blogg!



Här står solen som spön i backen idag - tur jag slutar tidigt.

Ha en skön helg!



//Cina

2009-04-17 @ 07:27:01
Postat av: Camilla

En intressant reflektion!



Självklart är det viktigt att vi vågar tycka "högt"!



Innan ett möte t ex, där många har "tuggat" i flera dagar om vad de tänker säga och klargöra minsann!

Men många tänker när de väl sitter där att "det där kan någon annan säga", och oftast blir inget sagt för alla tänker likadant.



Sen fortsätter "tuggandet" till det är dags för nästa möte, för då...!!



Tänk vad mycket energi det går åt i dessa situationer, som man använda till annat!



Jag håller med Du!



Camilla











2009-05-07 @ 23:01:26
URL: http://millashem.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0