Nyfunnen gammal kärlek!!!

Då var man igång i baktagen.... igen!!!!

Idag bara fick jag för mig att jag skulle baka lite igen. Senast var det
italienska baguetter, men nu så idag blev det till att dels sätta en
fyra dagars surdeg och en snabb suris(tar bara 1-2 dygn)

I fyradagars så har jag använt 2Dl Rågmjöl och 2,5Dl Vatten.
Detta ska sedan plastas in och spontan jäsa!! efter 2dagar är de
till att fylla på degen!!!

Snabb surisen innehåller 3Dl rågsikt, 3dl vatten och 25gr sötjäst.
Denna jäser mycket snabbare och är klar redan efter 1-2 dygn....



Man ser verkligen att degen lever, det bubblar och jäser för fulla muggar..

Som ni ser så börjar det bli lite fullt i skålen, tror nästan att jag måste sätta
skålen i en störra gryta, annars har jag väl surdeg över allt!!!

Under tiden som detta lilla "projekt" pågår, var jag tvungen att baka lite
annat bröd. Bröd som blir färdigt idag.....
 Då blev det i litet rågbröd.... jag uppdaterar lite senare... med
receptet och lite bilder!!!

Hoppas att även ni ska bli lite inpererade att sätta fart!!!

glöm inte: den som inte vågar misslyckas, kommer heller inte att LYCKAS

låt mig få veta vad du tycker
Postat av: Anki

Jamen det kanske man skulle prova på, alltid gott med nybakat bröd! Bloglovin är jättebra verktyg, alla mina favoritbloggar är samlade på ett och samma ställe, behöver inte leta överallt!



Ha det så bra du och Ellen

2009-04-13 @ 11:00:44
URL: http://ninnieblogspotcom.blogspot.com
Postat av: L

Fler än jag som bakat på morgonen.

Här blev det bara muslibullar..

blänger på mobilen

Ingen inbjudan på kaffe och nybakat bröd till.. Hm jaja går väl ner på standen igen då.. Ha en bra dag.. Kramar från mig

2009-04-13 @ 12:01:45
URL: http://www.metrobloggen.se/ettdjupt
Postat av: bgn

Finska surdegskakor. (om man gillar lite segt bröd med tuggmotstånd)

Till ca 18-20 st behöver du

surdeg:

5 dl ljlummet vatten

4 dl grovt rägmjöl

2 dl rågkross

1½ msk honung. Rör ihop. Sätt plast över och ställ på ett varmt ställe tills dagen efter.

rågdeg:

1 dl ljummet vatten

50 g jäst

2 tsk salt

2 msk sirap

5 dl grovt rägmjöl

4 dl durumvetemjöl

rågmjöl till utbakning

Dag 1 Gör surdegen

Dag 2 Rör ut jästen i 1 dl ljummet vatten.

Rör i surdegen och tillsätt salt. sirap.

arbeta in mjölet. Arbeta kraftigt i minst 10

minuter för hand eller 5 minuter med maskin

Jäs 1 timme

Tag upp degen på väl mjölat bakbord och knåda den. (använd mycket mjöl)

Dela i ca 20 bitar. Rulla till bollar som kavlas ut till kakor ca 12 cm i diameter. Kavla bara på ena sidan så jäser kakorna upp bättre.

Lägg kakorna på plåt och låt jäsa i 20-30 min

Grädda i 275 grader Ca 8 minuter om dom är tunna. 15 minuter om man gör dom lite tjockare.

Själv bakar jag ut dom gaska tunna för jag gillar mycket tuggmotstånd.

2009-04-14 @ 21:39:29
Postat av: Amanda

Det var kloka ord du avslutade med. Jag måste säga att jag verkligen gillar din blogg. Har länkat till dig ifrån min blogg. Hoppas det är okej??

2009-05-12 @ 12:32:15
URL: http://creyla.blogg.se/
Postat av: Nabil El Alaoui Sossey

Det ser jävligt gott ut!

2009-05-21 @ 23:05:52
URL: http://www.nyabella.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0