hur ledsen kan man bli!!



Har jag kasnke gett Ellen FÖR stora friheter??!!!
Hon har under en tid varit ganska envis och gråtit
sig till det hon vill!! många gånger har hon också lyckats.

Idag efter dagis så åkte Ellen med sin kompis Ellen hem...
allt funkade bra. De åt pannkakor och lekte. Sedan var det dax
för oss att åka hem och leta efter påsk ägget i trädgården.

Jag märkte i bilen att Ellen var JÄTTE trött och när vi stannade på
uppfarten så brast det!! Gråt och skrik blandades med "-jag vill inte
leta något påskägg".
Efter en stunds skrikande i bilen(med dörren öppen) så tröttnade jag
och lyfte in hene. Ellen gjorde klart med ganska grova ord(för att vara 5år)
att hon inte ville ha något påsk ägg.

Eftegr en stund så tröttnade jag och skickade faktiskt Ellen i säng.
Tror du att det blev liv eller??!! Blandat med ditt dumhuvud och skrik
blev jag så JÄ.. ledsen!! det jag kunde göra var att stänga dörren och
försöka nonchalera det hela. Till slut smög hon upp, med gråtande
kluckningar satte hon sig i soffan!!

Jag förklarade för henne att det inte funkar längre med ALL den frihet hon
tidigare fått, utan nu kommer tyglarna att stramas åt.
Mitt i allt, frågar ellen om hon inte ska få sitt påsk ägg!!!??
När jag frågade Ellen vad hon hade gjort med sina barn om de kallat henne
för dumhuvud och slagit efter henne?! Svaret blev att de inte fått se tv, inte påskägg
och attd e skulle gått och lagt sig direkt!!

jag hoppas att detta någonstans fastnade, att det är jag som sätter reglerna och inte hon.
Det var länge sedan jag såååå ledsen pga Ellen.
Det hela kändes som om det var JAG som MISSLYCKATS!!! Jag hoppas att det
ska kunna bli bättre.

Tror att det hela beror på att jag helt enkelt inte orkat vara konsekvent mot ellen och
låtit henne bestämma aldeles för mycket!!!

Hoppas att ni alla får en glad påsk!!!











låt mig få veta vad du tycker
Postat av: Julia

Alltid svårt sånt där å veta hur man ska vara... hoppas ni får en underbar påsk nu!

Kramar

2009-04-09 @ 19:10:03
URL: http://livetsomsjuk.blogg.se/
Postat av: Sara

Hej Björn!



Vet hur det känns! Har haft samma problem här många gånger! Man kan bli SÅ ledsen, att man till slut bara sätter sig och tjuter som ett barn själv! :)



Men som du själv säger, man måste lära sig att sätta gränserna och vara konsekvent! De kanske blir ledsna för stunden, men i långa loppet får vi fina väluppfostrade flickor, som vet vad ordet respekt innebär!



Så? Tog du din lilla tjej på orden? Blev det sängen, ingen TV och inget påskägg?

Helgen har ju många dagar att ge ägget på?



Kram Sara

2009-04-09 @ 19:59:22
URL: http://sara75.blogg.se/
Postat av: BeaTris

Tycker inte du har misslyckats, barn testar ju gränser & även om du inte alltid har satt helt tydliga sådana så förstår ju Ellen att du är den som bestämmer, hon skulle gjort likadant. Det kanske är bra att dra åt tyglarna, men en bit i taget. Dessutom är det kanske bra att du visar att du blir ledsen över hur hon behandlar dig. Förhoppningsvis händer det inte igen & det här utbrottet berodde på stor del av trötthet & att hon märker kanske också på dig att du haft några låga dagar pga årsdagarna denna månad. Lägg detta till handlingarna & ha en fortsatt fin Påsk.



Kram

2009-04-09 @ 20:02:21
URL: http://beatris-mittliv.blogspot.com
Postat av: Thessan

Hej. Känner så mycket igen mig i det du skriver om Ellen. Min son, nyligen 5 år fyllda, har blivit helomvänd. Man är dum i huvudet, försöker slå osv osv. Senaste veckan har för honom gått ut på att försöka få oss arga här hemma =I Nu är det bara 1 tillsägelse sen får det räcka. Man vill ju bara sina barn väl, och det är ju inte alltid man orkar höra på tjat och gnat så man ger med sig alldeles för lätt. Lycka till & Glad Påsk! /thessan

2009-04-09 @ 20:02:49
URL: http://www.morriis.blogspot.com
Postat av: Anni

Klandra inte Dig själv Björn! OM det skulle vara så att Du inte varit tillräckligt gränssättande, konsekvent osv... ja, inte vore det väl konstigt! Ni har ju haft ett oerhört speciellt år... vilket uttryck, men Du förstår hur jag menar! Inte är väl ramar, regler och tillrättavisanden det första som prioriteras i en situation där det gäller att försöka orka leva vidare och där man hela tiden är varandras stöd och tröst! "Sorgeåret" är ju snart till ända... tror det hör till att Ellen "frågar efter" om Du kommer att finnas kvar där fast hon trilskas... Du vet; den man älskar "agar" man... hon vågar "aga" Dig för att hon är superdupertrygg med Dig... så tror jag! Det löser sig ska Du se! Glad Påsk till Er från oss i Gävle!

2009-04-09 @ 20:41:47
URL: http://annir.blogg.se/
Postat av: Nina

Hej!

Jag har också ett barn som kan få sådana utbrott när hon är trött och man råkar säga något som hon misstolkar till något annnat och så är kalabaliken ett faktum.



Jag har henne varannan vecka och en sak som jag är stenhård på är att om jag har sagt nej så menar jag det. OM det inte är så att man kommer precis när man har sagt det kommer på att det kanske var dumt sagt. Tex om hon har tjatat på att få glass och man säger nej och om hon då nästa fråga säger kan jag få ett äpple istället, då kanske man säger nej innan hjärnan kopplar vad hon har sagt.



Hon får ändå sådana utbrott fast mer sällan nu (hon är 8 nu). Tror det är en utvecklingsfas.



Jag tror att det är en form av tvåårsutbrott. Hon tar inte till sig information som jag säger när hon har ett utbrott.



Har lärt mig möstret hur ett utbrott börjar och ibland när jag pratar med henne att hon måste lugna ner sig så kan man häva ett ubrott innan det börjar. Funkar ibland.



Hoppas att ni slipper fler utbrott på ett tag.



Glad påsk på er.

2009-04-09 @ 20:59:57
Postat av: Gunilla

Hej du

på något lustigt vis så har barn en förmåga att både få sina föräldrar att känna sig stolta men lika mycket att tvivla på sig som förälder.

Jag tror att de vikigaste är att man någonstans inte tvivlar på sig själv.

Tycker inte du misslyckas. som du skrev Ellan va ju trött.

Glad Påsk

2009-04-09 @ 21:05:32
URL: http://aftonstjarna.blogg.se/
Postat av: Singelmamma

Min 4-åring beter sig likadant emellanåt. Tvära kast - antingen är allt superbra eller så är det katastrof - tror det har med åldern att göra och att ungen helt enkelt är trött...

Förstår hur du känner dig.

Glad Påsk

2009-04-09 @ 21:11:40
Postat av: Catarina Bromölla

Ja du ..detta är något som händer alla o ofta o säkert komma att hända även dig igenL

Tufft ju...men hör liksom till

EN sak att klart dte är o varit lätt för dig att ge efter för det Ellen vill,man vill ju dom ska få vara glada o haft det tufft.

Mina barn förlorade sin pappa o jag gjorde då allt för dom ej skulle vara ledsna , gav efter fööör mycket ju. NU 8 år senare , ångrar jag en del där ju,tyvärr. Man borde även då satt mer gränser,men man orka ej o ville dom skulle få det dom ville. SÅ du sätt lite gränser och visa att det är du som bestämmer. Blir lättare för dig i framtiden då. (tror jag) Man älskar inte mindre för det. Kram o ha en bra påsk

2009-04-09 @ 21:21:51
Postat av: Helena Bergström

Du har absolut INTE misslyckats!! Alla barn går igenom såna perioder och det låter som du hanterade det jättebra! Det kommer säkert komma fler såna utbrott och som förälder gäller det ju att göra det som man tror passar bäst. Mina barn är snart 3 och 6 år och de åker minsann oxå in på sina rum om de får utbrott...efter att de har lugnat ner sig kräver jag en ursäkt o kram och pratar lite om det och sen glömmer vi det o går vidare. Men tro inte att du är ensam om detta...nåt alla föräldrar är med om... Lycka till!

2009-04-09 @ 21:46:45
Postat av: Jag, mamman

Håller med alla ovan. Läs inne hos mig så ser du att vi iallafall är två ... Ibland är det fullt krig - ibland vidunderlig lycka. Livet med barn. =)

2009-04-09 @ 23:00:09
URL: http://mammatanke.blogspot.com/
Postat av: Vlora

Om du har misslyckats så har vi alla misslyckats. Det jag vill säga är att alla barn får utbrott någon gång och det betyder inte att man har misslyckats som förälder, vilket kan jag också känna ibland. Men att vara förälder är absolut det svåraste och samtidig roligaste jobbet man har. Och speciellt för dig som har gått igenom det värsta...För Ellen kan det fortfarande vara jobbigt, speciellt i sådana högtider som påsk, det kan vara anledningen till utbrottet, plus att hennes syster fyllde år häromdagen. Så det är mycket som bidrar till att ett barn får ett utbrott, och det betyder inte att det är förälderns fel. Du har gjort ett jättebra jobb, som många beundrar dig, du har kunnat vara där för E hela tiden fast du kanske har mått väldigt dåligt. Du har inte gett upp för E skull.om du inte haft henne vet jag ej vad som hade hänt, du hade säkert inte kämpat för att gå vidare. Jag tänker ofta på er, och ibland undrar jag hur kan en människa/ förälder vara så stark. Mitt i eländet har du hittat något bra, du har inte gett upp, och t o m hjälpt andra att verkligen uppskatta det de har. Jag tänker på er väldigt väldigt ofta.

Kom gärna över nån dag hos oss, så får E leka med A.

Kram Vlora

2009-04-09 @ 23:01:22
Postat av: Maria

Hej Björn, Jag heter Maria och har läst din blogg sen starten. Jag förstår att det blivit som det blivit på grund av det ni varit med om, det är lätt att ge efter för de små liven när livet är svårt.



Sen fyller väl Ellen sex nästa gång så det kan ju även vara en trots ålder på gång?!



Jag tycker iaf att du verkar vara en super fin pappa, det är inte lätt att vara ensam förälder.... så jag säger bara Heja Björn!!

2009-04-09 @ 23:08:27
Postat av: Annbritt

Hej Ellen o Björn och Glad Påsk!

Som många andra skrivit är det inte lätt för din dotter att hålla koll på de känslor hon har nu med ettårsdagen efter förlust av sin mamma och syster. Hon kan ju inte sätta ord på saknad och smärta som en vuxen kan. Sen var hon trött och hade varit hos en kompis med troligen sin mamma hemma, vilket kanske ger mycket känslor.

Med 3 barn i bagaget vet jag att 5åringarna förstår att de är en egen person som inte är sammanväxt med mor eller far. Ellen börjar upptäcka att hon är en egen person med en fri vilja. Den ska hon pröva nu. Var glad att hon vågar visa sina känslor mot dig, det visar att hon är så trygg och litar på att hon kan vara som hon är. Så fortsätt var bestämd, men med en glimt i ögat. Alla, även små människor har rätt att få ångra sitt beteende. Så hoppas hon fick sitt ägg, för klart hon ville ha det...=) Det är inte lätt, men ni ska väl in i en ny period nu, stora tjejen är ju 5. Hon ser att världen ligger för hennes fötter. Fortsätt gå tillsammans så blir det riktigt bra. Kram på Er.

2009-04-09 @ 23:44:14
Postat av: Johan

Hej

Alltid svårt det där men bara kämpa och försöka vara bestämd och ha regler ... Här hos mig har det varit mycket livat och barnen har betett sig illa i skolan men har väl nu lyckats få dom att lyssna och följa vad man sagt

Har en av varje och båda är tjuriga men den lilla damen jag har e hemskt hon försöker göra som hon sj vill hela tiden..





så kämpa på . Det lönar sig i slutändan :)



Glad Påsk på er...

2009-04-09 @ 23:54:49
URL: http://limpans.blogg.se/
Postat av: Patrycja

hehehe... Ursäkta, men lite komiskt är det allt. Gick hon och lade sig sen? Jag menar, med den insikten skulle man nästan kunna vänta sig det. Ellen verkar ha en extra stark vilja, jämfört med andra barn. Och lite lillgammal är hon nog allt. När du skriver om henne kan man ibland tro att det är en vuxen person du berättar om. Svårt att tänka sig att hon bara är 5! Tack för härlig läsning. Glad påsk!

2009-04-10 @ 00:04:22
URL: http://patrycja.blogg.se/
Postat av: Tizzel

Det där är en situation som ALLA föräldrar hamnar i lite då och då! Det är en prövning! Men jag tycker du klarade den GALANT!!!

Glad Påsk!

2009-04-10 @ 00:25:25
URL: http://tizzel-o-tazzel.blogspot.com/
Postat av: Jag

Du har inte misslyckats...Du har en klok liten tjej som håller på att lära sig att stå på sina egna ben... Att hon förstod att hon gjort fel visar ju att du lyckats...



Sen har man rätt att visa sina barn att man blir ledsen när de är dumma mot oss... De mår de inte dåligt av...



Se nu till att få en Glad Påsk... & kramis på er...

2009-04-10 @ 00:32:27
URL: http://ahvarforinte.blogg.se/
Postat av: katja

Låter som om du har en helt "normal" liten unge... Mina tre grabbar är nu 11, 15 och 18 år, så nuförtiden har vi inga sådana fajter längre. Kan bara säga att det går över. Gladaste påsken på er.. Kram/K

2009-04-10 @ 08:40:03
URL: http://[email protected]
Postat av: Hilde

Men hallå Björn.. Du har absolut inte misslyckats.. Detta är helt vanligt detta, man kan vara världens dummaste i bland, "Alla andra barn får men INTE dom".. Vet vad jag pratar om har hela 6 stycken L från 5 år till 16 år...

Barn mår bäst av att ha regler, men klart dom inte vill erkänna det. Björn det är bara rusta dig "upp till kamp" nu börjar "viljorna" synas. Stå imot.

Av egen erfarenhet så är det så här att, när man har gått igenom mycket som i ditt fall (och mitt) vill man vara ibland snäll för man tycker synn om barnet, man släpper på regler och låter barnet ta över lite av ens vardag. det kan vara jätte svårt att "se" när man är mitt uppe i det, men det brukar komma som ett brev på posten....

Har själv försökt erövrat min vardag igen L Inte så lätt, men nu verkar det som jag har börjat komma ikapp och jag går sägrande ut av striden. Men det har inte alltid varit lätt... Det ser ut som det ska bli "folk" ut av mina barn också trotts allt som har hänt dom, men har gjort det av KÄRLEK, inget betyder mera än mina barn. Det vet jag genom att läsa din blogg att Ellen betyder ALLT för dig, men ta striden nu och VINN...



Glad Påsk till er.

Från Häxan i Timrå

2009-04-10 @ 09:16:06
Postat av: Ludmilla

Det är ju inte så konstigt om du inte har orkat... Sen prioriterar man ju om. Det kanske inte är lika viktigt att hålla på principer när man varit med om ett sådant stort trauma. Det rättar till sig tror jag.



Kram!

2009-04-10 @ 10:17:17
URL: http://ludmilla.se
Postat av: Ida

Det blir nog bra till slut, det är ju inte alltid lätt att ha barn. Jag tycker du verkar vara en bra pappa! :)

2009-04-10 @ 13:43:47
URL: http://idapettersson90.blogg.se/
Postat av: sofie

oj vilken stor tjej jag e 24 o har 7 strl större fötter..heheh=).. Söt hon e förresten=)har precis börjat läsa din blogg.

2009-04-10 @ 16:53:07
URL: http://mammatillalice.blogg.se/
Postat av: Siw

Alla gör vi vårt bästa för att vara förälder, i bland blir det tokigt men det va vårt bästa just då. Det ordnar sig, du är ju så klart världens bästa pappa för Ellen.

Kram

2009-04-10 @ 19:13:28
URL: http://yllegarnets.blogg.se/
Postat av: Linda

Det är inte lätt att vara ensam förälder oavsett anledning till att man är det, men jag tycker du gör ett bra jobb du verkar ha en underbar liten tjej. Det är svårt att vara konsekvent speciellt när man ser dessa hundögon som tittar på en. Ni har haft ett jobbigt år så det är ju inte så konstigt att det blivit lite som det är. Men ta lite i taget så blir det inte så jobbigt för någon av er tror jag. Hoppas ni har och får en fortsatt skön och solig påsk

2009-04-10 @ 22:44:41
URL: http://mammatilladhdbarn.blogg.se/
Postat av: Anonym

BARA glad påsk.............

kram annelie...............

2009-04-12 @ 00:04:43
Postat av: Jennie

Oj OJ oj va jag känner igen denna "kamp":) men jag vet oxå att jag gett min lille 4,5 åring en stor frihet som ja försöker ändra..... hrmmm någon gång ska de lyckas:) håller lugnet medans inte så fina ord emellanåt kommer från min prins mun.... Satt på flyget för två veckor sedan slog upp tidningen jag nyss köpt o läste va som hänt er. Blev helt kall inombords, men kände ändå lycka för hur du lyckats fortsätta denna resa.... Ha de så bra kram kram Jennie från sommargympan i tivoliparken du tog med min pojk till lekplatsen med din Ellen:)

2009-04-12 @ 20:14:25
Postat av: Monica

Läste just vad du skrev och kan bara konstatera att när barn är i den åldern,så ä det mycket upp och ner. Min son (som snart fyller 17) blev som helt förvandlad i 5-6 årsåldern! Från att ha varit världens snällaste till nån som jag inte alls kände igen. Håll bara fast vid vad du har bestämt inom dej själv,och sluta att tvivla på att du gör rätt,så kommer allt att gå av bara farten. När barnen föddes så föddes också rädsla,osäkerhet och det DÅLIGA samvetet... Tur att man växer in i allt väldigt fort. Nu har påsken gått så jag kan inte önska er glad påsk,men jag kan önska dej en bra helg med många mysiga upptåg med din dotter :) Monica

2009-04-17 @ 08:29:07
Postat av: lena

Ellen kanske inte alls har haft för stora friheter, du kanske har skött det på det bästa sätt!!! Det här med trots tatal kolaps i gråt osv hör nog till. Jag har det ibland så med lilleman och vi mår bägge bra efter ett tag för att vi varit så arga och ledsna. (förstår du, blev krångligt =)) Det måste liksom brista och komma ut iband och detta är sunt, och tyder på en välmående flicka som vågar trotsa utan ägslan för sin far. lena

2009-04-24 @ 13:00:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0