skrivpuff- 5/3-09- att sitta fast

När han stack in huvudet i hålet i väggen, för att titta, var det inga problem.  Nyfiken hade Fredrik alltid varit och där , mitt på väggen fanns ett stort hål. Eller stort och stort, det var ju i alla fall så att han kunde kika in där. Först hade han tittat på andra sidan väggen. Där syntes ingenting, alltså var hålet inte genomgående.

Efter att ha klättrat upp på de vingliga, gamla läsk backarna, stod han nu högst upp på back traven och ballanserade. För att inte trilla Var Jonas tvungen att klamra sig fast med ena handen i hålkanten och andra handen använde han som ballanspinne. NU, stack han in huvuden, det gick utmärkt.

Ett svagt ljus spred sig inne i hålet, precis så att han kunde skymta att det låg något längre ned. Han fokuserad på objektet längre ned, vad kan det vara som ligger där?, tänkte han i sitt stilla sinne. Plötsligt ser Jonas ett Ansikte avbilda sig. Inte tydligt, inte skarpt, utan som tryckt på något vis. Ansiktet var sladdrigt, som om det vara var huden från ansiktet. Men nä, det kan det ju inte vara, hur fa… skulle det komma in här.  Jonas skrattar till för sig själv, är börjar göra sig redo för att hoppa ned.

Precis när Jonas ska dra ut sitt huvud från hålet, känner han, racken rör sig, men just där nacken övergår i skalle, fastnar huvudet. Han kan inte röra det en millimeter bakåt, framåt går fram tills axlarna. Plötsligt känner Jonas hur paniken och ångesten börjar sprida sig i bröstet.  Här står han, Jonas Gottfridsson, på en skitig bakgata, 4m ovanför marken, med huvudet instucket i ett hål och nu sitter jag satan ta mig fast också. Vem i hela världen hör mig när jag skriker?

Han provade att skrika, men ljudet liksom bara drunknade, det måste bero på att det finns isolering längre ned i hålet. Han förde handen till hålet, för att känna, liksom försöka krafsa bort lite murbruk så att hålet blir större och huvudet går att dra ut. Efter en stund känner Jonas hur hans fingertoppar är alldeles utslitna, han känner hur blodet rinner ned för handen. Varje liten beröring, ja, till och med vinden skapar en smärta i fingrarna.

Plötsligt ser han något som rör sig, något kommer emot honom, vad är det?  Två, svarta glödande ögon uppenbarar sig c:a en meter från hans ansikte. Han kan urskilja, morrhår, päls och en väldig stank.  När Jonas Gottfridsson nu sitter fast i ett hål och denna best börjar närma sig måste han göra något, han skrika och schasa, för att mota bort besten. Det enda han får till svart är, två stora framtänder ett par diaboliska, brinnande ögon och ett väsande som kunde göra även den modigaste rädd.

Plötsligt, syns ett par ögon till och ett till och ett till, tillslut var det som en hel arme och det som uppenbarade sig nu var en arme av, arga, hungriga råttor. Råttor som säkert var skulle svälja en katt, utan att tugga. Plötsligt känner  Jonas hur det bränner till i ansiktet, liksom ett hugg. Han inser fort att råttorna hade gått till angrepp. Plötsligt känner han att det inte bara är en råtta som festar på hans hud och fett depåer. Alla vill vara med på detta kallas. I ren panik börjar Jonas at skrika, och slita för att komma ur hålet.

Nu kommer alla råttorna i ett angrepp, ett angrepp med full styrka. Det skrik som råttorna utstötte vid attacken skär genom ryggmärgen och lämnar själsliga ärr som aldrig går att tvätta bort. Han sliter, sliter och drar för att komma ur hålet, känner hur skinnet i nacken , skaver och blodet börjar rinna. Råttorna närmar sig mer och mer. Jonas sliter, knuffar och drar. Käftar öppnas och stängs, gläfser mot honom. Plötsligt så stannar alla råttorna och som på en given signal, vrålar den första råttan, alla andra följer hans skrik och angreppet är i fullgång.
Just när den första råttan hugger sig fast i kinden, över okbenet, just under ögat, känner Jonas att han ska lyckas.  Huvudet slinker loss från hålet och han är i frihet. Råttan hänger kvar. Skrikandes slänger Jonas upp sin hand, grabbar tag om råttan och sliter den från sin nu rejält blodiga kind. I tumultet slinter han till, alla backarna han stått på faller samman som ett korthus. Jonas faller de fyra meterna handlöst, slår i gatan nedanför, landar på sidan.
Han känner hur benet i underarmen splittras och skallen träffar asfalten, men han sitter inte fast längre.

låt mig få veta vad du tycker
Postat av: fia

Fyy villken Panik,,,

men det är väl så när man är Nyfiken....



Ge Ellen En stooor grattis kram från mig på hennes stora dag!!!!

KRAM

2009-03-05 @ 08:14:58
URL: http://stengeltjejen.blogg.se/
Postat av: Helén

När man är mitt emellan förvivlan och hoppet - hur fungerar människan då? Kan man någonsin sätta ord på det? Finns det ett ord som beskriver den känslan? Nope... Man kan bara beskriva med andra ord! DU får fram det i denna berättelse. Väldigt bra skrivet och det finns SÅ mkt innehåll i denna "lilla" text om man kan läsa mellan raderna!



Ha en underbar dag tillsammans med den lilla vackra själen på hennes 5 års dag! Värme/ H

2009-03-05 @ 08:53:43
URL: http://manipohe.blogg.se/
Postat av: Mia

Usch, kryper i kroppen på en. Men vem är Fredrik i början???

2009-03-05 @ 09:36:48
Postat av: Hilde

GUD vad bra du skriver Björn..... Grattis till Ellen på hennes födelsedag, Vilken kärlek du har...



Timråkram

2009-03-05 @ 09:37:12
Postat av: Angelica

VAD TYCKER NI OM MINA BLOGGDESIGNER? JAG HAR PRECIS BÖRJAT OCH BEHÖVER SYNPUNKTER!



Ni hittar dom på min blogg.

2009-03-05 @ 09:44:32
URL: http://iamangelica.blogg.se/
Postat av: Magnus

Jag har inte helt greppat det här med skrivputt om det är du som skriver det eller andra bloggare.



Det börjar likna filmen Saw.

2009-03-05 @ 09:52:06
URL: http://www.studioblodrod.blogspot.com
Postat av: Lina van der Putten

Bra skrivet!!



kolla gärna in min blogg, den handlar mycket om mat, GI och mitt liv i allmänhet förståss :) http://www.lvdp.blogg.se

2009-03-05 @ 10:01:38
URL: http://lvdp.blogg.se/
Postat av: Adele

Hej!



Jag hittade hit igår och har läst igenom hela bloggen nu. Först och främst vill jag gratta Ellen på födelsedagen! Grattis Ellen! Hoppas du får en alldeles underbar dag!



Sedan då till texten. Du har verkligen bra fantasi och detta med orden verkar ligga för dig! Det är fint! Jättebra att du hittat ett sätt att öva på ditt skrivande och genom alla inlägg så ser man utvecklingen. Jag gillar själv att skriva men tyvärr har jag inte gjort det nu på ett par år. Ska nog också kika på den där skrivpuff och kanske börja igen.



Angående inlägget så inns det lte missar, hoppas du inte tar illa upp. Du krev Fredrik i början sen Jonas. Antar att det är en person och att du ändrade namnet under skrivandets gång. Sen på en del ställen så byter du tempus. Ibland skriver du i dåtid och ibland i nutid. Där Jonas tänker "Vem i hela världen här mig när jag skriker" borde det sitta något tecken, kanske citationstecken för att visa att han tänker detta.



Hoppas du inte tar mina tips som att jag klankar. Jag gillar att läsa det du skriver och blir lite inspirerad t.o.m. vill bara ge dig lite tips.



Hälsn. Adéle

2009-03-05 @ 11:22:01
URL: http://synanceia.blogspot.com
Postat av: L Nilsson

Grattis kramar till Ellen på hennes % års dag idag,

Ni var så fina i ya idag

kram från oss i S-hamn

2009-03-05 @ 17:08:38
Postat av: Louise

Fy, jag kommer inte kunna sova inatt, men jag va ju tvungen att läsa klart. Det kryper på mina ben nu när jag läst det. Men även om jag just läst om något som verkligen tycker illa om så skriver du bra. Ha en bra kväll.//Louise

2009-03-05 @ 17:48:50
URL: http://vimmsan.blogg.se/
Postat av: Tina

huuuuuu ruggig historia



ett stort grattis till dig Ellen

2009-03-05 @ 17:55:57
URL: http://tinabrunett.blogg.se/
Postat av: Eva

Nu tycker jag att din blogg blivit tråkig/are! Den består nästan "bara" av de här novellerna, som är bra i meningen fantasifulla, om man gillar den typen av läsning...men språket är inte alltid ok...Men det är ju jag och jag låter helt enkelt bli att läsa. =)

Hoppas bara att du inte tappar för många läsare på novellskrivandet. Finns det inget annat forum för det egentligen? Sen å andra sidan har man ju sin blogg i första hand för sig själv, eller? Och då kvittar det ju vad eventuelle läsare tycker...

Ha det fint!

Kram

2009-03-05 @ 19:59:21
Postat av: Mari

GRATTIS Ellen på 5 årsdagen. Vad fina du och pappa är i tidningen (ystadsallehanda).



Kram

2009-03-05 @ 20:06:45
URL: http://marimanfredsson.blogg.se/
Postat av: Betty

Vilken obehaglig känsla. Jag kan riktigt känna paniken komma krypande och hur råttan biter sig faskt. Läskigt. /Betty

2009-03-05 @ 20:25:50
URL: http://betty-perfektion.blogspot.com/
Postat av: Becca

Jag håller också med ett par föregående talare.



Är också trött på att läsa dessa noveller. Men som sagt, det är ju bara att hoppa över dom.



Frågan är bara hur länge man kommer kika in på sidan över huvudtaget..



2009-03-07 @ 14:57:23
URL: http://beckystoneheart.blogg.se/
Postat av: Tilda

Usch! Vilken läskig historia! Men du har bra fantasi och verkar tycka det är roligt att skriva!

2009-03-12 @ 10:23:16
URL: http://www.sweetcolorful.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0