Sverige är fantastiskt!

Jaha då, då  var det fredag igen!! Här hemma är vi
Väldans förkylda, men glada!!

Jag har funderat över vårat svensk tänk…..
Vad är det som gör att vi tycker att ALLT svenskt är bättre än annat?
Vi har skapat en super tanke runt allt som är producerat i Sverige, varför.
Många skulle aldrig köpa kött som kommer från t.ex Danmark, för att svenskt
Kött är bäst!  Jag måste nog berätta sanningen, det svensk producerade köttet
ÄR INTE BÄTTRE.
En av världens bästa kött producenter är Irland, men i Sverige så  är det
Många som inte vågar köpa det köttet.

Det gäller inte bara kött, det gäller alla saker, Svenska saker är bra, men
Ofta inte bättre än någon annan! Det  är ett sätt som marknadsförts till oss
Konsumenter för att skapa en patriotism gentemot svenska produkter!

Om vi inte köper utländska varor, så kommer det tillslut att bara finnas
Svensktillverkade varor och DÅ, kan de lokala producenterna sätta vilka
Priser de själva vill!!!
I helgen kommer det lite recept på någon god mat/mys till Helgen!!

Ha en fantastisk dag!!

Glöm inte: vi föds alla nakna


låt mig få veta vad du tycker
Postat av: Tina

men tur det finns kläder annars skulle det bli bra kallt s

angående köttproducenter så har vi ju ett av dem humanaste sätten att sköta våra djur om man jämför med andra länder och vi ska väl för sjutton se till att vi får ha kvar våra bönder så inte hela sverige blir ett allt annat än öppet landskap

o så får vi ju tänka på miljön långa resor för kött från andra sidan jordklotet hur går det då med miljön

2009-02-20 @ 08:11:17
URL: http://tinabrunett.blogg.se/
Postat av: Elizabeth

Good morning Björn and Ellen.

At last a swede who realizes that Sweden is NOT best at everything. Don't get me wrong, my grandfather was swedish and I like living here, it has been a very good place to raise a family, but sometimes I wonder if swedes can think for themselves! They do as they are told and quietly complain at home. Look at other countries, see the negative and positve things and learn from them.

Have a lovely weekend.

2009-02-20 @ 08:30:37
Postat av: Ann-Sofie

Go morgon

Jo visst är det lustigt. När Lidl etablerade sig var det många som började diskutera just ursprunget på varorna och att man inte kunde köpa kött och chark varor där. Ok? har det med priset att göra också? Många av de varor Lidl har köper ju folk i delikatessbutiker för mkt högre priser. Hm kanske en kombination av inställning/status/rädsla för de okända.

Hoppas ni får en bra fredag och att er förkylning ger sig. Här har vi -21 grader så inomhusaktiviteter får bli alternativet.

Ser fram emot ett recept.

/Ann-Sofie

2009-02-20 @ 08:46:05
URL: http://lindhsjanta.blogg.se/
Postat av: Emelie

Håller med om att allt ska verka så bäst det som kommer härifrån. Men om vi inte handlar det som kommer härifrån så kommer det väll försvinna massor med jobb? Och sen så kan det ju vara lite miljövänligt att inte köpa saker som fraktas över halva världen. Men självklart ska vi inte bara köpa svenska saker. Handlar vi inte från andra länder så kommer det aldrig komma in några nya saker till Sverige och vi skulle bara få våra egna uppfinningar.

Så bäst är det väll att handla lite blandat, inte bara svenskt och inte bara handla utländsk?



Jätte fin blogg måste jag säga i alla fall =)

2009-02-20 @ 08:46:28
URL: http://thelonesomeroad.blogg.se/
Postat av: Josephine

Din blogg sprider glädje:)

2009-02-20 @ 08:50:28
Postat av: Eliyana

Hm sant. Men jag vill helst köpa svenska grejer (dock inte kött då jag icke äter det) ifrån Sverige pga klimatet med. Jag är överlycklig över att vi nu i Östergötland har mjölk producerat härifrån. Våran fina Östgötamjölk. Men ja, det finns mat och prylar som är precis lika bra ifrån andra länder.



Sedan vill jag säga att jag tycker att Ellen verkar vara en jättesöt tjej och som en skrev innan så sprider din blogg glädje.

Önskar er all lycka.

2009-02-20 @ 09:53:38
URL: http://eliyana.blogg.se/
Postat av: Lina M

Anledningen till att svenskt är "bäst" är vljönäl att man slipper långa transporter, så man sparar på minskar djurens lidande.

Men jag gillar inte djurindustrin överhuvudtaget, jag köper knappt något kött. Äter älgkött som jag får av min far som jagar, och så slaktar jag mina egna kaniner (låter hemskt. jag vet, men där vet jag hur både djurhållningen och slakten gått till, inga långa transporter eller väntetider i väntan på slakt, perfekt. Vill bli självförsörjande på kött i framtiden)

När jag köper kött är det mest pålägg och bacon. Har inte riktigt hit

2009-02-20 @ 10:22:54
URL: http://linamoen.blogg.se/
Postat av: Lina M

Anledningen till att svenskt är "bäst" är vljönäl att man slipper långa transporter, så man sparar på minskar djurens lidande.

Men jag gillar inte djurindustrin överhuvudtaget, jag köper knappt något kött. Äter älgkött som jag får av min far som jagar, och så slaktar jag mina egna kaniner (låter hemskt. jag vet, men där vet jag hur både djurhållningen och slakten gått till, inga långa transporter eller väntetider i väntan på slakt, perfekt. Vill bli självförsörjande på kött i framtiden)

När jag köper kött är det mest pålägg och bacon. Har inte riktigt hittat något istället för det ännu.

2009-02-20 @ 10:23:49
URL: http://linamoen.blogg.se/
Postat av: Annbritt

Hej där!

När vi bara har svenska varor och hutlösa priser är det inte längre en demokrati vi bor i. Nån som minns gamla Sovjet, Rumänien, hela östblocket...?? Sen kan man ju alltid diskutera hur hantering av djur och annat sköts, men vi är inte bäst där heller...

Du har en poäng i det du skriver, fram för mer humanism och bredare medkänsla hos folket... =) Ha en bra dag

2009-02-20 @ 10:44:39
Postat av: Cattis

Du är utmanad på min blogg. Antar du den?

Postat av: Moa

Håller med dig om att det svenskproducerade köttet inte är bättre än allt kött från andra länder, förrutom just Danmark. Tro mig deras kvalitetskontroller är inte alls lika bra som här. Så danskt kött kommer fortfarande att bojkottas utav mig.

2009-02-20 @ 11:55:07
Postat av: Madde

Jag brukar säga när folk fåstår något om att jag tex köper dansk fläskfile : "Menjag ska ju inte prata med maten"

2009-02-20 @ 12:29:07
Postat av: Eva

Jag tror dig inte för när jag slog upp mina ögon och såg min Stefan för första gången hade han landstingetskläder på sig. ;) Alla föds nakna utom Stefan.

Ha en fin fredag med din goa lilla tjej. Krya på er.

2009-02-20 @ 12:41:31
URL: http://mischy.wordpress.com/
Postat av: Nejnej!

Men stopp! Så kan man ju inte tänka! Det ska ju vara närodlat, det är kanske inte så att det köttet som kommer från irland är sämre på något sätt men det har åkt så mkt längre än det svenska köttet, vilket gör att det blir mindre "fräscht" Det är ju ganska logiskt. men du behöver nog inte oroa dig över att den svenska importen försvinner...

2009-02-20 @ 13:03:06
Postat av: Maria

En anledning att gynna det svenska är ju miljöaspekten. Varför ska vi köpa kött från något annat land som flugits hit när vi kan köpa närproducerat. Detta gäller inte bara mat utan andra saker också tycker jag. Tycker att man ska tänka sig för innan man gör inköp, behovet bör styra och kanske inte lusten till förändring.

2009-02-20 @ 13:22:10
Postat av: Deercat

Hmm.....misstänker att er förkylning i alla fall är relativt svensk.... ;)

Men som lite insideinformation....Jag har inifrån Jordbruksverket korridorer fått mig veta att det finns anställda där som hellre köper kött från Irland, Chile osv....Av det skälet att deras djur betar fritt ute....plus lite andra bevekelsegrunder. Efter det slutade jag vara nojigt "svensk" och köper mer än gärna kött från andra länder...Det är gott och billigt, och duger det åt folket på Irland eller i Chile så duger det himla gott åt mig....

Onda ögoat åt svenska förkylningen....och krya på er...

Deercat

2009-02-20 @ 13:32:50
URL: http://terapeuten.wordpress.com
Postat av: Ellinor

BOKTIPS: Naken om baken- Martin Olczak

2009-02-20 @ 14:33:53
Postat av: Emma

En notis bara om kött från Danmark. Djurhållningsreglerna där är fullständigt vansinniga och en fullt regelrätt djurhållning i danmark liknar snarare djurplågeri än djurskötsel. Suggorna föder kultingar på ett galler i en bur som är för trång för att dom ska kunna ställa sig upp utan hjälp och det är tillåtet att ha kossor av sorten Belgien Blue, som är så genmanipulerade att dom måste förlösas med kejsarsnitt. Vanligvis överlever dom inte fler än fem snitt.

Köp kött från Sverige eller från ett land där man vet att djuren behandlas väl. För djurens skull...

2009-02-20 @ 16:04:45
URL: http://missgrimm.blogg.se/
Postat av: anna

jag håller med dig 100% hoppas ni får en superdag!

2009-02-20 @ 16:40:48
URL: http://annaalltmojligt.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jo men i bilundustrin har vi grävt oss vår egen grav pga att vi bara köper utländskt...så för o nackdelar med allt eller??

2009-02-20 @ 16:51:10
URL: http:// www.metrobloggen.se/prima
Postat av: Irene

God Fredagkväll...

Så sant så sant det här med köttet.

Vad är det som säger att ALLA slakterier i Sverige är humanare än andra länders, vet vi det med säkerhet.

Jag som jobbar i matbutik får ju höra många kommentarer om både det ena och det andra men jag gillar denna bäst med tanke på hur lite du som gemene man kan påverka hur djuren behandlats när du står i köttdisken och ska välja.

-Ja det spelar ju ingen roll vart ifrån det kommer jag ska inte prata med det!!!

Ha en mysig fredagkväll du och Ellen, läser allt i din blogg eftersom jag också förlorat min andra hälft, otroligt tråkigt att det ska vara det som förenar så många av oss men också skönt att se ATT man klarar mer än man tror.

Kramar och energi till er båda.

2009-02-20 @ 17:59:28
Postat av: linnéa

ha en jätte mysig fredags-kväll nu ! :)

2009-02-20 @ 18:36:55
URL: http://llinneast.blogg.se/
Postat av: Anna

Jag handlar klimatsmart från Ekeröd. Så mitt kött har bara åkt 4 km. Vete tusan om det inte klår det irländska...

2009-02-20 @ 18:47:52
URL: http://xahxa.blogg.se/
Postat av: Nettan

Det finns mycket i Sverige som är bra men det finns också mycket som är skit, (ursäkta franskan) ;). Jag flyttade från Sverige för några år sen och har nu fått uppleva andra delar av världen och nya system och Sverige har mycket att lära vad gäller framförallt tolerans, acceptans och förståelse i största allmänhet. Rent generellt är Svensken ganska konservativ och trångsynt och det kanske är naturligt att det blir så med tanke på hur isolerad man är därborta. Men det är framförallt där jag märkt stora skillnader.

Och såklart har du rätt, konkurrensen behövs för att priserna ska hållas nere för att folk öht ska ha råd att handla. Så är det ju...

Ha en fin helg

2009-02-20 @ 18:50:01
URL: http://witchypooscorner.blogspot.com/
Postat av: kkk

KÖP närproducerat så slipper vi alla långa transporter och sparar miljön!!!

2009-02-20 @ 18:54:58
Postat av: Anneli

Hej på dej



Har nu under en lång tid läst din jättefina blogg. Och nu ser jag att du även har en låst blogg. Skulle man kunna få lösenordet till den bloggen?



Önskar dig och din dotter en skön kväll.



Kram Smoggen

2009-02-20 @ 19:30:31
URL: http://smoggen.blogg.se/
Postat av: Gimi

Hej Björn!



Som en utlänning kan jag medge att jag har skådat det här attityden hos svenskar, tyckte enligt min mening att det handlar om en "dold" nationalism, som till skillnad från andra länder i Sverige får en annan uttryck.

Visst nuförtiden "miljömärket" säljs bra i marknaden, men ingen som pratar om mina jeans som är producerade i Pakistan, tröjan i Turkiet, byxorna i Marocco osv. det är inte heller bra att dessa varor fraktas från andra sidan av jordet visst.

För min del är jag befriad från den här tanken, ärligt sagt tittar jag först hur köttet ser ut, sen priset och sen köper jag, men inte avgör det varifrån köttet kommer. Kort sagt nappar inte på "närproducerade", "miljömärket".

Vi är beroende av import, liksom vi är beroende av export det gäller att ge och ta i världen..för "närproducerade" funkar inte även om det är bra ide.

Hälsningar,

Jo en sak till Björn, skulle aldrig nappa på att köpa en cykel för 10.000. Skulle hellre svetsa ihop den själv istället för att bli utnyttjad på ett sådant sätt, som att vi är dumma, att verkligen cyklen måste kosta mer än två vanliga cyklar. En tanke bara, för verkligen blir irriterad på industrin då när barn anses vara målgruppen till produkten, ska den kosta skjortan.

2009-02-21 @ 00:25:33
Postat av: karolin

ramlade in på din/eran blogg för ett tag sen och blev helt fast. det du har varit med är det värsta som kan hända i livet, att nu kunna se livet på ett sådant sätt som ni gör idag. det, det är beundransvärt. jag antar att när man drabbas av en livskris så kommer man själv att överleva även om man själv inte tror det.

det går inte hitta ord för att beskriva den enorma beundran jag känner för dig.

ta hand om er och tack för du visar hur stark en människa kan vara.

2009-02-21 @ 01:26:24
Postat av: JaanaBanana

Hoppas fedagskvällen blev bra och att förkylningarna går åt rätt håll! :)

2009-02-21 @ 07:32:04
URL: http://jaanaohranen.blogg.se/
Postat av: big

Jag undviker danskt kött för grisarna där har det illa och många kycklingar har salmonella. Om man nu kan gradera helvetet i massdjursuppfödning.

Fattar inte vad någon menar med att din blogg är tråkig. Den handlar ju om många saker till skillnad från alla de verkliga tråkbloggar som finns...

God fortsättning på helgen!

2009-02-22 @ 04:52:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0